Opinie Constantin Pintilie, CEO BlueSpace Technology: Nu vom avea o industrie de apărare puternică fără un parteneriat deschis între companiile private românești și stat
Știți care este diferența dintre Junglă și Grădina Zoologică? Animalele par la fel doar că cele din grădina zoologică au mâncare la ore fixe și dorm la prânz (fără stresul zilei de mâine), iar cele din Junglă mănâncă ce prind, când prind si de multe ori sunt prinse la rândul lor.
Aceasta este realitatea astăzi în industria de apărare din România, stat versus privat.
Ne desfășurăm activitatea într-o industrie pestriță, dezorganizată, mercantilistă, adaptată pieței românești de furnizare din import de produse/soluții la cerere. Zona de Cercetare și Dezvoltare (R&D) este slăbită, uneori inexistentă, fără achiziții ulterioare ale produselor dezvoltate.
Este nevoie de schimbare, în primul rând a atitudinii agențiilor guvernamentale în ceea ce privește mediul privatul. Partea de ”experiență similară” regăsită în licitații ne poziționează (pe noi companiile private din România) de multe ori ca fiind de ”mâna a doua” pentru străini, deși nu este nici pe departe cazul.
Ca fondator al singurei companii din România acreditate la nivel NATO, BlueSpace Technology, îmi doresc ca împreună cu echipa mea, să venim în întâmpinarea beneficiarului cu soluții moderne, să-l informăm și să-l conștientizăm de soluțiile tehnologice apărute, să fim parteneri în țara noastră.
Sunt 3 piloni importanți în jurul cărora consider că trebuie să întreprindem acțiuni imediate: educația și cercetarea, industria de stat și industria privată de apărare.
Interconectarea dintre instituțiile de învățământ și entitățile private pentru o coordonare continuă în cercetare și punerea ulterioară a produsului pe piață în economia națională este prioritară. Avem nevoie ca proiectele dezvoltate de entitățile de învățământ și cercetare guvernamentale să poată fi vândute/puse la dispoziția companiilor naționale românești.
Stimularea cercetării se poate realiza prin lansarea de proiecte R&D tip achiziție (exemplu modelul American) – la sfârșitul unei competiții bazate pe analiză și testare operațională să existe o achiziție clar definită de la început.
În industria de stat se impunereorganizarea și restructurarea pe direcții și categorii de piață, externalizarea și comasarea unor servicii indirecte, angajarea de manageri cu experiență din mediul privat și introducerea de KPI, asocieri cu unități private interne și externe pentru dezvoltarea de noi produseșicumpărarea de licențe pentru accelerarea introducerii de noi produse în piață.
Și nu în ultimul rând, industria privată trebuie să stea la masa deciziilorce influențează întreaga industrie, iar pentru asta este nevoie de facilitarea asocierilor cu industria românească de stat, de întâlniri organizate cu beneficiarii finali și identificarea de nevoi tehnologice și de obținerea de forecast-uri de la agențiile guvernamentale pentru următorii ani astfel încât să putem avea strategie coerentă de investiție.
BlueSpace TECHNOLOGY este o companie 100% românească fondată în 2016, singura companie privată producătoare de echipamente TEMPEST din Europa de Est și singura companie acreditată NATO. În Romania, BlueSpace Technology este lider de piață în ceea ce privește realizarea și integrarea poligoanelor de tragere de interior și exterior. Factorul diferențiator este capacitatea proprie de producție, de cercetare și dezvoltare, ceea ce oferă flexibilitate, rapiditate și expertiză dedicată găsirii celor mai bune soluții pentru: ecranare electromagnetică, aplicații software, soluții de inginerie, radio și telecomunicații.
Compania a lansat în premieră în România primul autovehicul blindat românesc, proiectul VLAH. Este prima mașină de luptă din gama autovehiculelor tactice blindate de tip ușor (ATBTU), proiectată și dezvoltată cu resurse și know-how românesc.
https://www.zf.ro/opinii/opinie-constantin-pintilie-ceo-bluespace-technology-nu-vom-putea-21560556